
Meer beweging voor de doelgroep die het het hardst nodig heeft
Bij Tyltylcentrum De Witte Vogel in Den Haag is buitenspelen niet zomaar een pauzemoment het is een essentieel onderdeel van leren en ontwikkelen. De school biedt cluster 3 onderwijs aan leerlingen van 4 tot 18 jaar met meervoudige beperkingen en langdurige ziekten. Juist voor deze doelgroep is bewegen van levensbelang. Na het succes van de Sona, die al in 2017 geplaatst werd, koos de school ervoor om het plein uit te breiden met, jawel, nóg een Sona. Het is een plek waar therapie, lesstof en plezier samenkomen aangepast op de mogelijkheden van elke leerling.
Spelen als basis voor ontwikkeling
Bij De Witte Vogel staat beweging en spel centraal in het leerproces. Voor kinderen met een fysieke of cognitieve beperking is beweging niet vanzelfsprekend en juist daarom onmisbaar. Het centrum geeft zelf aan: “Bewegen is de basis van ontwikkelen en leren. Het stimuleert de zintuigen, verbetert motoriek en draagt bij aan sociaal contact en zelfvertrouwen. We bieden dagelijks een balans tussen actieve en passieve beweging, afgestemd op de persoonlijke situatie van het kind.”

Vier pleinen passend bij het niveau van de leerlingen
Er zijn vier inclusieve pleinen rondom de school waar alles samenkomt: beweging, muziek, spel en leren. Elk plein grenst aan een klaslokaal en is zorgvuldig afgestemd op de leerlingen die er gebruik van maken.
Op de pleinen zijn toestellen geplaatst die uitnodigen tot kleine handelingen met groot effect, zoals verschillende muziektoestellen waarmee kinderen met minimale inspanning tóch actief kunnen spelen. De ondergronden en speeltoestellen zijn volledig rolstoeltoegankelijk, zodat ook kinderen met loopwagens of een beperkte bewegingsvrijheid volledig kunnen meedoen.
Verder bieden de pleinen een rijk aanbod aan inclusieve toestellen: verschillende muziektoestellen, balanspad, zandtafels op rolstoelhoogte, rolstoeldraaimolen, een vogelnestschommel en een voetbalveld voor leerlingen met meer fysieke mogelijkheden. Ook is de ruimte om te rusten aan één van de picknicktafels of op de bankjes.

Lappset Sona ster van de show voor doelgroep
De interactieve Sona dans- en beweegboog speelt in beweging, muziek, spel en leren een sleutelrol. Een docent van de school vertelt: “Acht jaar geleden werd het eerste toestel geplaatst bij de nieuwbouw. We hebben 18 klassen, die allemaal gebruik wilden maken van de Sona. Dat werd voor één Sona te druk. Daarom hebben we een tweede Sona toegevoegd aan de andere zijde van het gebouw. Daarmee is de afstand tot het toestel kleiner geworden, wat fijn is als je vijf tot zeven rolstoelers in een klas hebt. En is er minder overlast bij de andere klassen doordat er niet constant op één plek gespeeld wordt.”
Verlengstuk van de therapie
Voor kinderen in het speciaal onderwijs is prikkelverwerking, herhaling en herkenning erg belangrijk. De interactieve Sona speelt hierbij een grote rol. “We kunnen met de Sona de liedjes van onze muziektherapie toevoegen aan het toestel. Dit zorgt voor herkenning bij de leerlingen, we kunnen het daardoor ook goed afstemmen op de lessen.”
“Voor onze leerlingen is herkenning essentieel. De Sona helpt daarbij, want daar staan hun eigen liedjes op.” – Docent, De Witte Vogel
De Sona wordt niet alleen voor muziek ingezet. Ook de cijfers en kleuren op de grond helpen kinderen spelenderwijs oefenen met basisvaardigheden. Het vraagt minimale fysieke inspanning, maar heeft maximaal effect ideaal voor leerlingen met beperkte bewegingsmogelijkheden. De combinatie van onderwijs, therapie en spel maakt het plein tot een stimulerende leeromgeving die past bij het speciaal onderwijs.

Fysiotherapie op het plein
Naast de basisbehoefte die het plein vervult, gaat het nog verder. In samenwerking met de fysiotherapeuten van Basalt Revalidatie wordt het plein ook actief ingezet voor fysiotherapie en revalidatie. Zo ontstaat een waardevolle combinatie van therapie, spel en onderwijs. Het balanspad wordt bijvoorbeeld gebruikt voor motorische oefeningen die leerlingen helpen in hun ontwikkeling.
Ook kinderen die oefenen met een rolstoel of een loopwagen profiteren hiervan. De verschillende ondergronden dagen uit, prikkelen de zintuigen en maken het bewegen leuk én leerzaam. Op deze manier draagt het plein bij aan meer zelfstandigheid en zelfvertrouwen.
Flexibiliteit en ervaring als sleutel tot succes
“We voelden ons tijdens het hele traject goed begeleid. Er was ruimte voor afstemming, vragen en maatwerk. Wij konden aangeven wat in onze klassen werkte, en dat werd verwerkt in het ontwerp. Ook tijdens de uitvoering konden we nog bijsturen. Zo zijn enkele toestellen verplaatst, omdat dat beter aansluit bij het niveau van de kinderen.”, vertelt één van de docenten.
De school ervaart het proces niet alleen als prettig, maar ook als doordacht en leerzaam: “Wat we in de praktijk merkten op het eerste plein, konden we meteen meenemen in de vervolgstappen. Omdat Lappset actief meedenkt en leert van wat er werkt, sluit elk nieuw plein nóg beter aan op onze dagelijkse schoolroutine.”

Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Op de hoogte blijven van wat we doen en hoe we dat samen kunnen doen? Schrijf je in! Door je voorkeuren door te geven kunnen we je gerichter op de hoogte houden over jouw interesses.
Met het invullen geef ik Lappset toestemming om mij e-mailberichten over bedrijfs- of productupdates te sturen. Lappset heeft een privacybeleid dat in overeenstemming is met de AVG-wetgeving.