Bied kinderen leervolle ervaringen aan

Spelend leren op het schoolplein geeft levenslang plezier

9 februari 2024
Spelen, Bewegend leren

Spelend leren is een natuurlijke manier waarop kinderen zich ontwikkelen. Daarom begrijpen we hoe belangrijk het is om unieke ervaringen te creëren die een leven lang meegaan. Onze speel- en sportplekken zijn ontworpen om meer te zijn dan alleen speeltoestellen. Ze bieden kinderen de mogelijkheid om spelenderwijs te leren op schoolpleinen en speelplaatsen van kinderdagverblijven.

Wat is spelend leren?

Spelenderwijs leren betekent dat kinderen leren door te doen. Door spel, beweging en interactie nemen ze nieuwe kennis en vaardigheden op, vaak zonder dat het voelt als ‘leren’.
Spelend leren draagt bij aan:

  • fysieke en motorische ontwikkeling
  • sociale vaardigheden zoals samenwerken en communiceren
  • emotionele groei en zelfvertrouwen
  • cognitieve vaardigheden zoals geheugen, concentratie en probleemoplossend denken
  • creativiteit en verbeeldingskracht

Juist op het schoolplein ontstaat ruimte voor deze vorm van leren, omdat kinderen daar vrij kunnen bewegen en experimenteren.

Welke leervolle ervaring doen kinderen op een schoolplein op?

Spelen is zoveel meer dan alleen een leuke activiteit voor kinderen. Op het schoolplein ontwikkelen zij fysieke, sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden. Door te klimmen, rennen, schommelen en glijden werken kinderen aan hun motoriek. In de interactie met leeftijdsgenoten leren zij communiceren en samenwerken. Spelend leren stimuleert daarnaast het geheugen, het maken van keuzes en het oplossen van problemen, terwijl vrij spel ook creativiteit en concentratievermogen versterkt.

Emotionele groei ontstaat uit het gevoel deel uit te maken van een groep. Daarnaast stimuleert spelend leren belangrijke cognitieve vaardigheden, zoals het geheugen, het nemen van beslissingen en het oplossen van problemen. Ook creativiteit en concentratievermogen worden hierdoor versterkt.

Hoe bied je deze leervolle ervaringen aan op een schoolplein?

Een schoolplein dat spelenderwijs leren stimuleert, vraagt om een doordachte inrichting:

1.     Veiligheid: Zorg voor een veilige omgeving die voldoet aan de geldende veiligheidsnormen. Een passende valondergrond is hierbij heel belangrijk, zowel voor de veiligheid als de uitstraling van de speelplek. Het type valondergrond wordt gekozen op basis van de valhoogte, het budget en het onderhoud.

2.     Toegankelijkheid: Maak het schoolplein toegankelijk voor alle kinderen. Dit draagt bij aan gelijkheid, inclusiviteit en het gevoel erbij te horen.

3.     Aanpasbaarheid: Zorg voor een buitenruimte die flexibel ingezet kan worden voor verschillende educatieve activiteiten en vormen van spelend leren.

4.     Natuurlijke elementen: Denk aan tuinen, natuurlijke speeltoestellen, speelkeien en andere elementen die de speelbeleving vergroten.

5.     Comfort: Banken, tafels en schaduwplekken zorgen ervoor dat kinderen zich comfortabel voelen en zich beter kunnen concentreren tijdens het leerproces.

Leeromgeving met speeltoestellen

We bieden kant-en-klare concepten voor buitenlokalen, die eenvoudig kunnen worden aangepast aan specifieke behoeften. Leeromgevingen zijn flexibel in te richten met standaard speeltoestellen en buitenmeubilair. Zo biedt het speelplanetarium een veilige en rustige plek om te concentreren, tot rust te komen, te leren en samen problemen op te lossen.

Ook standaard speeltoestellen stemmen we af op de ondersteuning van onderwijs en lesprogramma’s. Speelwanden zijn bijvoorbeeld een eenvoudige aanvulling op bestaande toestellen. Ze ondersteunen basisvakken zoals rekenen en aardrijkskunde en bieden daarnaast ruimte voor rollenspellen, zoals winkeltje spelen of schatten zoeken. Thematische speeltoestellen stimuleren denkbeeldig spel, het ontwikkelen van creatieve ideeën en visuele denkprocessen. Benieuwd welke uitdagende speeltoestellen er nog meer mogelijk zijn voor jouw schoolplein?

Uitdagende speeltoestellen

Outdoor Classroom

De Memo Outdoor Classroom is een uniek lesconcept waarin spelend leren centraal staat en dat aansluit bij de dagelijkse lessen in het onderwijs. Dit lesconcept bestaat uit twee componenten: het interactieve speeltoestel Lappset Memo en een didactische gids.

Met het concept Memo Outdoor Classroom breng je de lesstof naar buiten. De spellen op de Memo combineren plezier, beweging en educatie en zijn eenvoudig aan te passen aan het niveau en de vaardigheden van leerlingen met behulp van de bijbehorende leskaarten. De didactische gids biedt instructies, leskaarten, werkbladen en inspiratie en laat zien hoe het spel aansluit bij onderwijsnormen.

Benieuwd geworden naar dit unieke lesconcept? Lees meer over de Memo Outdoor Classroom of bekijk het inkijkexemplaar.

Lees meer over Memo Outdoor Classroom Download de didactische gids

Motorical tracks zorgen voor fysieke vaardigheden

Motorical tracks bieden eindeloos spel en stimuleren spelend leren door beweging. Ze moedigen kinderen aan om door te gaan en hun grenzen te verkennen. Hierdoor ontwikkelen zij zowel grove motorische vaardigheden, zoals lopen, klimmen en balanceren, als fijne motorische vaardigheden die nodig zijn voor dagelijkse handelingen, zoals schrijven en knippen met een schaar. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van beide hersenhelften.

Het uiterlijk van motorical tracks is niet kinderachtig, waardoor ze ook voor tieners uitdagend blijven. Door hun vaardigheden te testen en te oefenen, leren kinderen spelenderwijs risico’s inschatten en gevaren vermijden. Zo vormen motorical tracks een natuurlijke en veilige manier om fysieke vaardigheden verder te ontwikkelen op het schoolplein.

Motorische ontwikkeling in het onderwijs

Wat hebben kinderen aan spelend leren?

Spelenderwijs leren, ook wel spelend leren genoemd, is vaak gebaseerd op beweging en activiteit. Onderzoek laat zien dat fysiek actieve kinderen actievere hersencellen hebben, waardoor zij informatie beter opnemen. Met speeltoestellen van Lappset worden kinderen gestimuleerd om actief te bewegen door middel van fysieke spellen en uitdagingen. Daarbij bepalen kinderen zelf hoe zij bewegen en leren tijdens de lessen.

Voordelen van spelend leren

  • Verbeterde sociale vaardigheden: Speelse leeromgevingen bieden kinderen de ruimte om communicatie, samenwerking en probleemoplossend denken te oefenen en te ontwikkelen.
  • Meer creativiteit en verbeelding: Spelend leren moedigt kinderen aan hun verbeelding te gebruiken en creatief te denken, wat bijdraagt aan flexibel en oplossingsgericht handelen.
  • Betere emotionele vaardigheden: Door spel leren kinderen hun emoties beter herkennen, begrijpen en ontwikkelen.
  • Verbeterde fysieke ontwikkeling: Bewegingsgerichte vormen van spelend leren helpen bij de ontwikkeling van zowel fijne als grove motorische vaardigheden.
  • Verhoogde motivatie en betrokkenheid: Speelse leeractiviteiten zijn vaak motiverender, wat leidt tot meer aandacht, focus en betere leerresultaten.
  • Betere voorbereiding op educatief leren: Spelenderwijs leren helpt kinderen bij de ontwikkeling van basisvaardigheden die belangrijk zijn voor later onderwijs, zoals taal- en rekenvaardigheden.
  • Bieden een unieke omgeving voor het leren: Speelse activiteiten sluiten aan bij de belevingswereld van het kind en bieden de mogelijkheid om kennis toe te passen in een levensechte omgeving, waardoor informatie beter blijft hangen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van wat we doen en hoe we dat samen kunnen doen? Schrijf je in! Door je voorkeuren door te geven kunnen we je gerichter op de hoogte houden over jouw interesses.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.








Met het invullen geef ik Lappset toestemming om mij e-mailberichten over bedrijfs- of productupdates te sturen. Lappset heeft een privacybeleid dat in overeenstemming is met de AVG-wetgeving.