Onderwijs

NPO subsidie maakt meer uitdaging en ontwikkeling op het schoolplein mogelijk

2 mei 2022
Velserbroek, Santpoort-Noord
Parkour, Clover

Het is een veelgehoorde klacht onder basisschoolleerlingen: het schoolplein biedt onvoldoende uitdaging. Veel scholen wilden wel een spannend schoolplein, maar ja: de financiën … Dat is veranderd door de NPO-gelden, want die mogen ook worden ingezet worden om een uitdagende speelomgeving op het schoolplein te realiseren. Basisscholen De Beekvliet en Parnassia benutten die mogelijkheid, tot vreugde van de leerlingen.

Het was gymdocent Tom Glas die de boel in beweging bracht en opperde de pleinen om te toveren tot een uitdagende speelomge­ving. “Aanvankelijk trouwens met weinig succes”, nuanceert hij. “We kregen het financieel niet rond. Dat veranderde toen de NPO-gelden beschikbaar kwamen.”

Moeite met klimmen

Tom is gymdocent op basisschool de Beekvliet in Velserbroek én op basisschool Parnassia in Santpoort-Noord. “Ik ben een groot voorstander van zo variabel mogelijk bewegen zodat de ontwik­keling van de motoriek breed wordt gestimuleerd. Waarom zou dat je beperken tot de gymles? Het schoolplein maakt ook deel uit van de leeromgeving en moet uitnodigen verschillende dingen te doen.” Dat was volgens hem op de Beekvliet en Parnassia niet het geval. “De Beekvliet is een school met drie locaties, waarvan op twee locaties het plein toe was aan verandering. We hadden een voetbalkooi, een tafeltennistafel zonder tafeltennisspullen en verder wat ballen en springtouwen. Er was bijvoorbeeld geen rek om te klimmen en te klauteren. En in de gymlessen zag ik dat kinderen daar moeite mee hadden.”

Tom is groot voorstander van freerunnen. “Bij freerunnen is de beweegvariatie ongekend hoog. Hierbij beweeg je op je eigen manier en in eigen tempo van punt A naar punt B. Onderweg kom je hindernissen tegen. Hoe je die neemt, is aan jou. Ben je snel en behendig, dan kies je misschien een lastigere weg omdat die korter is. Zo’n parcours doet een beroep op zo’n beetje alle aspecten van je motoriek, maar ook op je creativiteit en je ver­mogen om risico’s in te schatten: ben ik hier sterk genoeg voor? Kan ik daar overheen springen? Hier kom ik niet verder; hoe los ik dat op? Het is leerzaam en goed voor je hele ontwikkeling.”

Tom kreeg lof voor zijn ideeën bij de directie én bij de ouderraad. Toch kwam hij niet echt verder. “Ik kreeg budget, maar dat was onvoldoende om iets moois te realiseren. Maar toen kwamen de NPO-gelden en bleek dat we die ook moch­ten investeren in goede speelvoorzieningen om de ontwikkeling van de motoriek te stimuleren.” Tom wist meteen wat hij wilde. “Ik heb jarenlang als buurtsportcoach gewerkt in Amsterdam deed er activiteiten op heel veel scholen. Zo kwam ik in aanraking met de toe­stellen van Lappset. Later volgde ik de opleiding van Wim van Gelder, een expert op het gebied van bewegingsonderwijs. Ook hij is dol op de toestellen van Lappset. Dus ja, ik heb het wel een beetje de goede kant op gestuurd.”

Slim besteed budget

Ilonka Timmerhuis, accountmanager scholen bij Lappset: “We heb­ben goed nagedacht over een slimme besteding van het budget. De wens van de Beekvliet is om op termijn een nieuw gebouw te krijgen. Bovendien lag hier de uitdaging om twee pleinen in te richten. Vandaar dat voor beide Beekvlietlocaties is gekozen voor een Motorical Track: en speeltoestel met veel klim- en klauter­mogelijkheden, wat de ontwikkeling van de motoriek breed bevordert. Bij Parnassia is een freerun-opstelling geïnstalleerd.”

De lockdowns hebben de ontwikkeling van de motoriek bij kinderen geen goed gedaan, weet Ilonka. “Het Mulier Instituut heeft dat wetenschappelijk aangetoond. En de moto­rische ontwikkeling van kinderen hield al niet over. Vroeger klommen kinderen in bomen. Soms viel een kind eruit en brak het een arm. Dat was toen een aanvaardbaar risico. Tegenwoordig zijn met z’n allen heel voorzichtig. We proberen risico’s uit te bannen en dat gaat ten koste van de motorische ontwikkeling van kinderen.”

Zelfvertrouwen

“De speeltoestellen van Lappset hebben niet alleen nut tijdens de pauze, maar kunnen ook onder schooltijd worden benut”, vertelt Tom. “Ze zijn prima te gebruiken om buitengymles te geven. Ik heb dat al een keer gedaan, om het toestel bij de kinderen te introduceren. Ik had oefeningen uitgezet om hun creativiteit te prikkelen en ze kozen oplossingen waar ik zelf nog helemaal niet aan had gedacht. Dat vond ik prachtig om te zien. Ik zie de kin­deren ook groeien. Aanvankelijk twijfelen ze, vervolgens wagen ze de sprong. Als dat lukt, groeit hun zelfvertrouwen.” Ilonka: “De toestellen zijn heel open; je ziet meteen wat er is en waar de mogelijkheden liggen. Verder heeft een Lappset-toestel alle kinderen iets te bieden, zowel de kleine als de grotere kinderen.” Ongeluk­ken zijn er nog niet gebeurd, aldus Tom. “Dat komt ook door de ondergrond; daar zit goede schokdemping in. Op de tegels van het schoolplein val je harder.”

"Als iets lukt, groeit hun zelfvertrouwen."

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van wat we doen en hoe we dat samen kunnen doen? Schrijf je in! Door je voorkeuren door te geven kunnen we je gerichter op de hoogte houden over jouw interesses.








  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Met het invullen geef ik Lappset toestemming om mij e-mailberichten over bedrijfs- of productupdates te sturen. Lappset heeft een privacybeleid dat in overeenstemming is met de AVG-wetgeving.