
Sporten op toekomstbestendig schoolplein
Hoe krijg je voortgezet onderwijs leerlingen in beweging? Bij Vonk in Castricum pakten ze het slim aan: het schoolplein werd ingericht met een multi-sportveld en een calisthenics veld. Geen mobieltjes meer tijdens de pauzes, wél een uitdagend sportplein waar leerlingen elkaar ontmoeten én bewegen.
“We wilden leerlingen meer laten bewegen en tegelijkertijd het schoolplein aantrekkelijker maken,” vertelt Gerard Klijn, Operationeel manager Facilitair en Veiligheid. Samen met Lappset bouwde Vonk aan een toekomstbestendig schoolplein dat past bij de leeftijd en wensen van de leerlingen. Een slimme keuze van de school: met deze sportieve inrichting laat Vonk zien hoe je als school in het voortgezet onderwijs echt werk maakt van bewegen buiten de les.
Waarom Vonk koos voor deze sporttoestellen
Vonk wilde haar kale schoolplein veranderen in een plek waar leerlingen automatisch in beweging komen. Daarom koos de school bewust voor een sportieve invulling die past bij de interesses van jongeren: een multifunctioneel veld om te voetballen én basketballen, gecombineerd met een calisthenics zone voor kracht- en klimactiviteiten.
Gerard Klijn: “Voetbal blijft populair. Vraag het aan kinderen en voetbal staat vrijwel altijd bovenaan. Maar omdat we dat niet voldoende vonden en de leerlingen echt wilden uitdagen, hebben we het calisthenics veld ernaast ook nog aangelegd.”
De houten calisthenics toestellen dagen leerlingen uit om op een andere manier actief bezig te zijn. De combinatie met het sportveld maakt het schoolplein geschikt voor een brede groep leerlingen van beginners tot sportieve jongeren. De keuze voor deze opstelling sluit aan op de visie van Vonk: beweging moet vanzelfsprekend worden tijdens pauzes en tussenuren, zonder dat daar les of begeleiding voor nodig is.
Elke pauze een sportief moment
Sportplek voor leerlingen én buurt
Het nieuwe plein wordt volop gebruikt. Ongeveer een derde van de leerlingen sport dagelijks op het multifunctionele veld of bij de calisthenics toestellen, vooral tijdens pauzes en tussenuren. De leerlingen bewegen op deze manier meer en verbeteren tegelijkertijd hun onderlinge sociale contacten.
“Je merkt dat het leerlingen echt aantrekt. De leerlingen zijn daar gewoon lekker potjes aan het voetballen,” vertelt Gerard Klijn. Maar ook buiten schooltijd blijft het terrein populair. “We wilden meer gebruik maken van onze maatschappelijke functie, daarom hebben we het plein opengesteld voor de hele buurt. Daar wordt veel gebruikt van gemaakt. Buiten onze openingstijden zijn er veel kinderen uit de buurt die er spelen. Waaronder kinderen van de lokale BSO.”
Hiermee heeft het plein niet alleen een functie voor de eigen leerlingen, maar tevens een waardevolle maatschappelijke rol. Een sportieve ontmoetingsplek, midden in de wijk.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Op de hoogte blijven van wat we doen en hoe we dat samen kunnen doen? Schrijf je in! Door je voorkeuren door te geven kunnen we je gerichter op de hoogte houden over jouw interesses.
Met het invullen geef ik Lappset toestemming om mij e-mailberichten over bedrijfs- of productupdates te sturen. Lappset heeft een privacybeleid dat in overeenstemming is met de AVG-wetgeving.